Zdar Tábora Řvavých


ma křtu byla snad ještě směšnější, nežli si vymyslil šprýmař, ale, divno dost, nikdo toho neviděl a nikdo se nesmál. »Tommy« byl pokřtěn tak vážně, jakoby byl pokřtěn pod křesťanskou kopulí, a křičel a byl upokojen docela podle pravověrného způsobu.

A tak počalo v táboře Řvavých dílo obrození. Téměř nepozorovaně přišla změna na osadu. Domek určený pro »Tommyho Zdara« či »Našeho Zdara«, jak byl obecněji zván - byl první, jenž jevil známky zdokonalení. Byl držen v nejpečlvější čistotě a stále sněhově obílen. Kolébka z růžového dřeva, přivezená osmdesát mil na mezku, dle Pahejlových slov »jaksi zabila ostatní nábytek«. A tak se stalo nezbytným, aby byl domek znovu vypraven. Mužové, kteří si zvykli zatoulati se k Pahejlovi, podívat se, jak se Zdarovi vede«, zdáli se míti radost a ocenění pro tuto změnu, a v sebeobraně hnul se soupeřný dům »Tutllova smíšeného obchodu« a importoval do svých místností koberec a zrcadla. A zrcadla a obrazy uvnitř tábora Řvavých ponenáhlu budily náklonnost k přijetí přesnějších návyků a osobní čistoty. A Pahejl uložil jakousi karanténu všem, kdo zatoužili po cti a výsadě, aby směli podržeti »Zdárka«. Bylo to kruté zklamání a ponížení pro Kentucka, jenž v nedbalosti vlastní širokým povahám a zvykům hraničářského života počal hleděti na šat jako na druhou kůži, která, jako kůže hadí, s něho spadala jenom rozpadem - když byl vyloučen z tohoto privilegia z jistých důvodů opatrnosti. Ale jemný vliv novot byl tak veliký, že se Kentuck později objevil pravidelně každého odopoledne v čisté kešili a s tvářemi dosud se lesknoucími horlivým umýváním. A rovněž nebyly zanedbávány zákony mravní a zdravotnické. Tommy, o němž se mělo za to, že ztráví celý svůj ži­

- 10 -